Tips som stärker


VI KAN ALLA LÄRA OSS OCH IBLAND ÄR SVAREN LÄTTARE ÄN VI TROR

Att jobba förebyggande är självklart det bästa så vi undviker att hamna i psykisk ohälsa.  We & Sports har nu satt samman  tips till idrottare, närstående och tränare och när man läser dessa känns de flesta enkla och självklara. Ändå så snubblar man som idrottare, förälder eller tränare i sin vardag med de mest enkla sakerna.  Att då få bli påmind om vad som är det mest viktiga kan kännas skönt. Det kan kännas skönt att förstå att man heller inte är ensam med samma utmaning. Det viktiga är att du är här nu, på vår hemsida, och påminner dig! Här nedan ser du länkar till de olika tipsen beroende på vem du är eller vilket tips du söker.

TIPS TILL NÄRSTÅENDE

Oavsett om du är förälder, syskon, mormor eller farfar har du en viktig roll att fylla. Alla har en betydande roll för ett barns välmående och delaktighet i idrott. Du har stor chans att påverka barnets utveckling och attityd på ett positivt sätt, både till sig själv och sitt idrottande.

TIPS TILL IDROTTARE

Hur du känner och tänker om dig själv är en viktig grund för att må bra och handlar om hur du ser på och värderar dig själv och hur du trivs med dig själv, oavsett hur du presterar.
Den handlar om att kunna vara stolt och glad över dig själv för den du är och att ha insikten om dina bra sidor och dina utvecklingsbara sidor. 

TIPS TILL TRÄNARE

Som tränare och ledare till unga idrottare har du en viktig roll att fylla. Du är en viktig förebild med ansvar för idrottarens fysiska och idrottsspecifika utveckling men också idrottarens välmående. 

Mitt bästa tips till någon som har ätstörning eller lider av psykisk ohälsa är att få personen att tänka på andra och roliga saker än de hemska tankarna som snurrar runt i deras huvuden. Berätta att du alltid finns där om han/hon behöver dig. //Syskon

Mer intressant läsning

SÅ HJÄLPER VI TILL

Vi identifierar metoder, skapar resurser och gör dem tillgängliga för dig. Vi som jobbar på We & Sports består av bland annat idrottspsykolog, mental tränare och psykolog och har en gedigen erfarenhet i ämnet. Tillsammans stärker vi mental hälsa på lång sikt.

DÄRFÖR FINNS WE

We är en sammanhållande kraft för att  stärka mental hälsa bland idrottande ungdomar.

UTBILDNING

Med kunskap kommer man långt. Ta del av vårt kursutbud och se hur du som idrottare, förälder, syskon, ledare eller tränare kan utbilda dig inom mental hälsa.