image
WE & SPORTS

Tips – idrottare

Det här stärker dig


Hur du känner och tänker om dig själv är en viktigt grund för att må bra och handlar om hur du ser på och värderar dig själv och hur du trivs med dig själv oavsett hur du presterar.

Den handlar om att kunna vara stolt och glad över dig själv för den du är och att ha insikten om dina bra sidor och dina utvecklingsbara sidor. Självkänslan handlar mer om ”varandet” än ”görandet”.  Medan självförtroendet har mer att göra med förtroendet för din förmåga i ett utförande och “görandet”.

Självmedkänsla kallas det när du känner med dig själv, att vara din egen vän ingår också i din självkänsla. 

Den mentala träningen tycker jag är det viktigaste i en idrottares liv. Är du mentalt stark kan du klara vad som helst. Du måste bara tro på dig själv, utmana dig och älska dig själv. Jag har lärt mig att jag klarar allt jag bestämmer mig för.//Frisk längdåkare

TRÄNA PÅ ATT STÄRKA DIG SJÄLV 

När du pratar gott och uppmuntrande om dig själv påverkar du dig själv positivt. Du kan t.ex. påminna dig om det du trivs bra med hos dig själv. Genom att vara din egen bästa coach kan du träna på att säga bra, snälla och stärkande saker om dig själv. Exempelvis när du är så som du vill vara mot andra, när du är så som du mår bra av att vara mot dig själv, när du vågar det du inte trodde du skulle våga, provar något nytt eller när du tar dig tid för återhämtning, tid och reflektion. Det finns ingen ram eller gräns för vad du ska säga eller göra, det ska vara roligt att träna upp sin självkänsla.

Är du rädd att andra ska bli besvikna för att du inte kan hålla det du lovat? Träna då på att ha en lagom mängd åtagande för att kunna fortsätta vara ditt bästa jag och må bra och ha roligt i det du tar dig an. Dina löften till dig själv är också viktiga. Sträva efter att hålla dina löften även till dig själv och därmed visa dig själv respekt.

Kom ihåg att vi inte kan läsa oss till en bättre självkänsla – vi behöver agera, leva och öva på det.


ÅTERHÄMTNING

Du kan återhämta dig både mentalt och fysiskt. Kropp och knopp hänger ihop. Det du gör med kroppen påverkar knoppen och vice versa. 

Återhämtning stimulerar vårt immunförsvar. För kroppen är det viktigt att få tillräckligt med mat och bra näring efter träning och djupsömn under natten för att reparera, läka och skapa nya celler. 

SOV GOTT

Genom att varva ner minst två timmar innan läggdags förbereder du kroppen på att det snart är dags att sova. Skapa utrymme för reflektionstid så behöver den inte börja när du kanske egentligen vill somna. Sömn dagtid i form av en vila på ca 15-20 minuter är också bra, det påverkar din koncentrationsförmåga, reaktionstid och energi positivt.

HAR DU SVÅRT ATT SOVA?

Om du lider av sömnstörningar under längre perioder, tveka inte att kontakta oss på We & Sports.


HANTERA UTMANINGAR MED MENTAL ÅTERHÄMTNING

Mental återhämtning kan handla om variation. Prova att göra det du tycker känns avkopplande för dig. Ibland kan det handla om att byta miljö, att vara ensam en stund om du ofta omger dig av många intryck eller tvärtom. Det kan handla om att få stillhet i tankarna genom t.ex. meditation eller att låta tankarna bli styrda genom en bok, musik eller en film. För vissa är en långsam promenad i skogen med närvaro på det som händer, luktar, känns, hörs och syns avkopplande. 

Det som är avkopplande för dig behöver inte vara samma för någon annan. Du vet bäst själv vad som kan passa dig. 


SE PÅ DIN SITUATION UR OLIKA PERSPEKTIV

Prova att se utmaningar i en större helhet eller att ställa dig frågor som ”vad är ännu viktigare för mig?”. Du kan också titta på din situation eller utmaning utifrån ett framtidsperspektiv, ”hur kommer jag känna när det här är löst” eller ”hur vill jag se på detta om några månader”. 


OMGE DIG MED MÄNNISKOR SOM DU MÅR BRA AV

Du mår bra av att ha människor omkring dig som du trivs med och som berikar dig. Att ha någon du kan vända dig till när du behöver det. En relation handlar om att ge och få. Det är lika viktigt att få känna att du bidrar med något till en relation som att du får positiv energi tillbaka.

Det bästa du kan göra som kompis är att vara förstående och förlåtande. En person med diagnostiserad ätstörning är inte sig själv.
//Längdåkare

BALANS OCH OBALANS I LIVET

Genom att medvetet sträva efter balans mellan olika viktiga ingredienser i livet ökar du chansen att få och bevara en bra balans.

Livet blir obalanserat om du exempelvis bara tränar och inte återhämtar dig eller om du äter för mycket eller för lite eller inte sover tillräckligt. För mycket av ett ämne i kroppen eller för lite tid till relationer skapar också obalans. Att bara ägna sig åt t.ex. idrott och inte skapa utrymme för andra aktiviteter som du tycker är viktiga skapar också obalans. 

Genom att titta på tillvaron med ett utifrånperspektiv kan du hjälpa dig själv att se eventuella obalanser. I perioder kan det ibland finnas mindre utrymme för exempelvis fritidsaktiviteter, att vara medveten om att det är så nu men att det är tillfälligt kan många gånger göra det enklare att hantera situationen. 

FOKUSERA PÅ DET SOM FUNGERAR

Rikta ditt fokus genom att styra dina tankar och samtal kring det som faktiskt känns och fungerar bra. Om du ägnar mycket tid på att tänka på och prata om problem eller tillfälliga hinder så blir det en negativ påverkan i din tillvaro.

Lägg några minuter varje dag på att tänka på vad som fungerat bra idag. Prova att hitta saker som har med dig som person att göra, undvik att bara lyfta prestationer. Fundera på när har det känts bra och vad du gjorde då, vad känns bra just nu och vad som fungerar precis som du vill.

VÄRDERINGAR – DINA INNERSTA IDEAL

Att i största möjliga mån leva efter det som du tycker är sant och rätt för dig är viktigt för att vara i god kontakt med dig själv. Det som är rätt för dig kan vara fel för någon annan och det som är rätt för någon annan kan vara fel för dig. Gå inte emot dina värderingar och det som känns rätt för dig.

SKAPA UTRYMME FÖR DET SOM ÄR VIKTIGT

För att fungera i större grupper behöver vi alla kompromissa i viss utsträckning eftersom alla har sina värderingar att leva efter. Prova att se hur du kan hitta en koppling mellan det du tycker är rätt och riktigt och till det den andra anser är rätt. Att försöka se saker från olika perspektiv kan vara ett bra hjälpmedel.

Genom mental träning har jag nått insikten att framgång uppnås genom att alltid göra vad som krävs samt att prioritera det som är viktigt, även om detta inte alltid är den lätta vägen att gå. Därför är mitt motto “Framgång uppnås genom disciplin och medvetna val”.//Alpin åkare

Bli bättre på mental hälsa

SÅ HJÄLPER VI TILL

Vi identifierar metoder, skapar resurser och gör dem tillgängliga för dig. Vi som jobbar på We & Sports består av bland annat idrottspsykologer och coacher och har en gedigen erfarenhet i ämnet. Tillsammans stärker vi mental hälsa på lång sikt.

KONTAKTA OSS

Här hittar du information hur och när du kan nå oss som jobbar på We & Sports.

UTBILDNING

Med kunskap kommer man långt. Ta del av vårt kursutbud och se hur du som idrottare, förälder, syskon, ledare eller tränare kan utbilda dig inom mental hälsa.