V. 1.0
Vanliga frÄgor & svar
HÀr finner du svar pÄ flera av de vanligaste frÄgorna vi fÄr. Tillexempel vem som kan fÄ hjÀlp, hur du gÄr tillvÀga och om vÄrdgarantin.

Vem kan fÄ vÄrd hos er?

Vi hjĂ€lper dig som…

  • har nĂ„gon Ă€tstörningsdiagnos eller inte.
  • aldrig har varit i kontakt med nĂ„gon vĂ„rdinstans tidigare.
  • har pĂ„börjat en behandling, men kĂ€nner att det inte var rĂ€tt för dig.
  • har slutfört en behandling, men Ă€ndĂ„ inte upplever att du Ă€r fri frĂ„n dina tankar och problem trots om du har ”friskskrivits”.
  • inte har kroppsliga vĂ€rden som visar pĂ„ att du behöver dygnet-runt-vĂ„rd eller sĂ€rskild tillsyn, vilket bekrĂ€ftas av en lĂ€kare.

Jag har aldrig tidigare fĂ„tt vĂ„rd för min Ă€tstörning. Kan jag fĂ„ vĂ„rd av er dĂ„ och vem betalar? 

Ja, du Ă€r varmt vĂ€lkommen till oss! Om du ska betala för din vĂ„rd sjĂ€lv börjar du med att fylla i och skicka in en ansökan till oss. NĂ€r du skickar in din ansökan kan du skriva i mailet att du inte tidigare fĂ„tt vĂ„rd.  

Om du vill att din region/kommun ska betala mĂ„ste du kontakta specialistvĂ„rden i din region/kommun efter att du fyllt i och skickat in en ansökan till oss. Förmodligen kommer de i första hand att uppmuntra dig till den vĂ„rd som de erbjuder. Prata med dem, dĂ„ alla regioner och kommuner arbetar lite olika. 

Jag har tidigare fĂ„tt vĂ„rd i min region/kommun, men kĂ€nner mig inte frisk. Kan jag fĂ„ vĂ„rd av er dĂ„ och vem betalar för den? 

Ja, det kan du! Börja med att fylla i och skicka in en ansökan till oss. Kontakta sedan din specialistvĂ„rd dĂ€r du tidigare har fĂ„tt hjĂ€lp. DĂ€r ska du be om att fĂ„ kontakta en överlĂ€kare dĂ€r du framför din önskan om att fĂ„ komma till oss. 

ÖverlĂ€karen kan dĂ„ göra en fysisk bedömning av dig. Bedömer hen att du har tagit emot all hjĂ€lp din region/kommun har erbjudit, men att du fortfarande inte Ă€r frisk, har du rĂ€tt till vidare hjĂ€lp. Om sĂ„ Ă€r fallet ska överlĂ€karen kontakta chefen för sin vĂ„rdenhet. Det Ă€r nĂ€mligen enhetschefen som godkĂ€nner att regionen/kommunen stĂ„r för din vĂ„rdkostnad. 

Dock varierar rutinerna beroende pĂ„ region/kommun, vilket innebĂ€r att förfarandet kan se annorlunda ut dĂ€r du bor.   

Vad innebÀr vÄrdgarantin?

  • PrimĂ€rvĂ„rden Ă€r ansvarig för de första kontakterna och ska erbjuda hjĂ€lp, antingen per telefon eller genom besök, samma dag som vĂ„rden kontaktas.
  • Om vĂ„rdgivaren har bedömt att den enskilde behöver fĂ„ en medicinsk bedömning och en sĂ„dan inte kan göras nĂ€r den enskilde först söker kontakt ska patienten fĂ„ en medicinsk bedömning av lĂ€kare eller annan legitimerad hĂ€lso- och sjukvĂ„rdspersonal inom primĂ€rvĂ„rden inom tre dagar frĂ„n det att den enskilde har sökt kontakt med primĂ€rvĂ„rden.
  • För patient som remitterats och bedömts vara i behov av ett besök inom den specialiserade vĂ„rden ska tid erbjudas inom 90 dagar. VĂ€ntetiden rĂ€knas frĂ„n det datum dĂ„ beslut om remiss fattades hos inremitterande vĂ„rdgivare. Kan remissmottagande vĂ„rdenhet inte erbjuda tid för besök inom 90 dagar, ska vĂ„rdenheten erbjuda patienten motsvarande besök hos annan namngiven vĂ„rdgivare. Besöksgarantin gĂ€ller Ă€ven om man sökt vĂ„rd utan remiss.
  • Den specialiserade vĂ„rden ska efter beslut om behandling erbjuda patienten tid inom 90 dagar. Kan vĂ„rdenheten inte erbjuda tid för behandlingen ska vĂ„rdenheten erbjuda patienten motsvarande behandling hos annan vĂ„rdgivare.
  • NĂ€r besök inte kan ske enligt garantitiderna och patienten hĂ€nvisas till annan vĂ„rdgivare ska detta ske utan extra kostnad för patienten.

Kan mitt försÀkringsbolag betala för er vÄrd?

En del försĂ€kringsbolag kan stĂ„ för vissa delar i vĂ„rden eller vĂ„rden i sin helhet. MĂ„nga gĂ„nger tittar dock försĂ€kringsbolaget pĂ„ vilken typ av ”frĂ„nvaro” som förĂ€lder har dokumenterad hos FörsĂ€kringskassan, dvs det Ă€r till fördel att ha dokumenterad VAB hos FörsĂ€kringskassan. Det kan ocksĂ„ finnas andra delar i vĂ„r behandling som ett försĂ€kringsbolag kan stĂ„ för tex samtalen. Kontakta gĂ€rna vĂ„r verksamhetschef Paula Lembke, kan hon hjĂ€lpa er mer i dessa frĂ„gor.

Var bor man om man Àr i behandling hos er?

Man kan vÀlja om man vill bo pÄ Frösö Park hotell, lÀs mer hÀr. Eller sÄ kan man hyra boende via Airbnb.