V. 2.3

DESTRUKTIVT MATBETEENDE

När orimligt mycket tid uppslukas av tankar kring mat och vår syn på kroppen, men också känslan av den egna kroppen. Då finns kunskap, stöd och hjälp att få.

Dåliga tankar om sig själv och sin kropp kan påverka det allmänna välbefinnandet, vardagen och de beslut vi tar. Tex.

  • Vad ska vi äta och inte äta? 
  • Hur mycket och lite ska vi träna?
  • Vilka sammanhang deltar vi och när avstår vi?

Om en stor del eller den största delen av tillvaron handlar om kroppen och vad den väger eller hur den ser ut så behöver du få stöd. Ju tidigare du tar hjälp för att bryta tankar som börjar ta över och begränsa din tillvaro och livskvalitet desto större är chansen att du kan vända den negativa spiralen. Ibland kan något som började med en god avsikt successivt öka och få ett övertag om oss omedvetet. Efter en längre tid kan det vara svårt att bryta de tankar och de handlingar man börjat med.

Fakta om matbeteende

Fakta om destruktivt metbeteende, överdriven fixering av kroppens vikt, utseende eller träningsresultat.
Fakta

Tips – Destruktivt matbeteende

Tips för dig som har ett destruktivt matbeteende, även tips till dig som närstående.
Tips

Övningar – Destruktivt matbeteende

Här har vi samlat övningar som kan få dig som drabbad i rätt riktning.
Övningar

Boktips

”Sluta älta och grubbla” av Olle Wadström I den här boken får du lära dig om tekniker för hur du ska sluta med onödigt grubbel och ältande som tar så mycket kraft från dig och kan skapa lidande. Du får också veta varför teknikerna fungerar.
Här finns boken

Apptips

Self Compassion Lifestyle Träna hjärnan i positiva känslor med hjälp av övningar i appen och skapa inre trygghet för att må bra.
Compassion som förhållningssätt kan ändra inställningen till dig själv.
Ladda ner appen

Kontakta oss

Om du känner att du har något som du tänker på kring ämnet matbeteende är du alltid varmt välkommen att kontakta oss på We & Sports
Kontakta oss